همه چیز درباره نفقه فرزند(قسمت دوم)

تاریخ انتشار: 99/08/25 12:40:58 دسته: نفقه نویسنده: احسان تقربیان (0) (1467)
همه چیز درباره نفقه فرزند(قسمت دوم)

آیا هزینه تحصیل هم جزء نفقه می‌باشد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم مادامی‌که تحصیل، یک امر ضروری تلقی ‌شود سرپرست موظف به پرداخت نفقه خواهد بود. اما در صورتی که فرزند قصد تحصیل در دانشگاه را داشته باشد، اجباری بر سرپرست برای پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاه وارد نخواهد بود.
آیا اشتغال مادر مانع از پرداخت نفقه فرزند از سوی پدر می‌شود؟
عده ای بر این باورند اگر مادر حضانت فرزند را برعهده داشته باشد و خود نیز شاغل باشد، نمی تواند مجاز به دریافت نفقه فرزندش باشد. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. مادران شاغل نیز می‌توانند برای اخذ نفقه فرزند اقامه دعوا نمایند.
لازم است بدانید که وضعیت رفاهی مادر تاثیر مستقیمی‌ بر تعیین نفقه فرزند خواهد داشت، زیرا وضعیت زندگی مادر به طور ناخودآگاه بر وضعیت زندگی فرزند تاثیر می گذارد؛ به عنوان مثال مادری که در دوران نوجوانی از وضعیت رفاهی بالایی برخوردار بوده است و یا در زمان اقامه دعوا در منطقهای گران قیمت اقامت داشته باشد، برای فرزندش نفقه بیشتری در نظر گرفته می‌شود. برعکس این قضیه نیز وجود دارد. مادرانی که در روستا زندگی می‌کنند، به نسبت نفقه فرزندی کمتری از سوی پدر دریافت خواهند کرد.
نحوه مطالبه نفقه فرزند
با تکیه بر ماده ۶ قانون حمایت خانواده، کسی که از فرزند نگهداری می‌کند، می‌تواند برای اخذ نفقه فرزند از پدر شکایت کند. برای اقامه دعوا، لازم است تا دختر کمتر از ۹ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال سن داشته باشد. در صورتی که فرزند از دادگاه حکم رشد گرفته باشد، می‌تواند تا پایان سن ۱۸ سالگی از پدر و یا هرشخص دیگری که موظف به پرداخت نفقه است، شکایت کند.
در غیر این صورت، تا پایان سن ۱۸ سالگی نمی‌تواند هیچ گونه اقدام مستقلی در این زمینه داشته باشد. پسران تا ۱۸ سالگی و درست تا زمانی که در خانه پدری خود تحصیل می‌کنند، می‌توانند حتی در صورت عدم طلاق والدین برای دریافت نفقه قانونی خود اقدام نمایند.

انتهای پیام/