همه چیز درباره نفقه فرزند(قسمت اول)

تاریخ انتشار: 99/08/25 12:39:19 دسته: نفقه نویسنده: احسان تقربیان (0) (1369)
همه چیز درباره نفقه فرزند(قسمت اول)

به طور قطع ازدواج یکی از تصمیمات مهم زندگی افراد به شمار می رود که در پی آن وظایف و تکالیفی را به عهده هر یک از زوجین می گذارد‌. یکی از این تکالیف حیاتی پرداخت هزینه های مربوط به زندگی فرزندان از جمله هزینه های معیشتی، تحصیلی، درمانی و …آن ها است که در صورت فوت سرپرست و یا طلاق زوجین، می‌تواند زندگی و آینده فرزندان را با چالش های گوناگونی مواجه کند. در این جاست که قانون به کمک این افراد آمده و در این شرایط به آنها کمک می کند.
نفقه چیست؟
نفقه یعنی تأمین هزینه نیازمندی‌های متعارف زندگی که پرداخت آن بر برای زوج نسبت به زوجه و فرزندش واجب است.
پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست؟
نفقه فرزند از مسئولیت‌های مالی است که قانون برعهده پدر گذاشته است به همین دلیل براساس ماده ۱۹۹۹ قانون مدنی پرداخت و تامین نفقه اولاد به عهده پدر است و در صورتی که پدر فوت کرده باشد یا قادر به پرداخت نفقه فرزندان نباشد، پرداخت نفقه به عهده پدربزرگ خواهد بود و در صورتی که جد پدری هم زنده نباشد یا نتواند نفقه بپردازد، تامین هزینه‌ها به عهده مادر خواهد بود و در صورتی که مادر هم نباشد یا خودش مشکلات معیشتی داشته باشد، به عهده اجداد پدری و اجداد مادری یعنی مادربزرگ پدری یا مادربزرگ مادری خواهد بود.
به علاوه، لازم به ذکر است در صورتی که اجداد عهده دار پرداخت نفقه فرزند باشند و هر دو طرف از حیث نزدیکی دارای یک درجه باشند، هزینه پرداخت نفقه به صورت مشترک بین آنها تقسیم خواهد شد.
نفقه فرزند شامل چه مواردی می شود؟
به طور کلی پرداخت نفقه فرزند با استناد به ماده ۱۱۹۰ قانون مدنی کشور شامل تهیه مسکن، خوراک، پوشاک، درمان، وسایل منزل، تحصیل و … می شود.
نکته ای باید در اینجا در نظر گرفت آن است که  تامین نفقه، الزاما پرداخت نقدی نیست، بلکه تامین مواردی است که در قانون به عنوان نفقه اقارب و منجمله فرزند قید شده است. در حقیقت پرداخت ریالی نفقه زمانی موضوعیت پیدا می کند که مستحق نفقه و منفق (تأمین کننده نفقه) در موضوع تامین نفقه به اختلاف خورده¬اند و دادگاه جهت رفع اختلاف میزان نقدی موارد نفقه را تعیین خواهد کرد؛ در این شرایط کارشناس رسمی دادگستری مطابق با توانایی مالی نفقه دهنده و مخارج متعارف فرزند و متناسب با محیطی که در آن در حال پرورش است میزان نفقه را تعیین می کند، به همین جهت نفقه فرزند از یک مقدار مشخصی تبعیت نمی کند.
آیا عدم پرداخت نفقه فرزند مجازات در پی دارد؟
بر اساس ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی ‌در صورتی که مسئول پرداخت نفقه از وظایف خود سرباز زند با او برخورد قانونی خواهد شد، بنابراین چنانچه ذی نفع(کسی که مستحق دریافت نفقه است) برای احیای حقش به دادگاه شکایت ببرد، در صورت اثبات ممکن است فرد خاطی به ۳ الی ۵ ماه حبس محکوم شود.

انتهای پیام/