تنظیم شکایت آنلاین | تنظیم انواع شکوائیه به صورت آنلاین
مشکلات حقوقی و قضایی ممکن است برای هر کسی پیش بیایند. همهی ما نیز به دنبال بهترین راهحل برای حل و فصل کردن این مسائل هستیم. یکی از مراحلی که اغلب افراد برای پیگیری مباحث قانونی خود به آن نیاز دارند، درخواست شکایت است. تنظیم شکایت امری کاملاً تخصصیست که در ادامه بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. یکی از خدمات مهم ما در ایداد، تنظیم شکایت آنلاین است. به این طریق شما کاربران عزیز برای تنظیم شکوائیه دیگر نیازی به حضور در دفتر وکیل یا مراجعه به عریضه نویس نخواهید داشت.
اما چرا عریضه نویسی آنلاین؟ چه چیزی باعث میشود خدمات آنلاین ایداد تا این اندازه محبوب باشند؟ در ادامه این موضوع را دقیق بررسی خواهیم کرد.
مفهوم شکوائیه و شکایت نامه چیست؟
پیش از هر چیزی بیایید ببینیم شکوائیه یا همان شکایت نامه چیست و چرا به آن نیاز خواهید داشت؟ چه مواقعی نیاز به تنظیم شکایت اینترنتی دارید و چگونه میتوانید به مطمئنترین شکل ممکن شکایت خود را آماده و تسلیم مراجع قانونی کنید.
برای ثبت دعوی کیفری اولین چیزی که نیاز دارید، یک شکایت نامه است. شکایت نامه یا شکوائیه فرمیست که شما در آن اطلاعات کافی را برای ثبت شکایت خود از فرد، ارگان یا یک سازمان پر میکنید. در این فرم اطلاعات شما به عنوان شاکی و موضوع مورد بحث ذکر میشود. میتوان شکوائیه را شکلی از دادخواست دانست. در حقیقت دادخواست مربوط به دعاوی حقوقی بوده و شکایت نامه در دعاوی کیفری به کار میرود.
در شکایت نامه شما باید اطلاعاتی از قبیل موارد زیر را ذکر کنید:
- اطلاعات کامل در مورد هویت شاکی: شامل مواردی از قبیل اطلاعات شناسنامهای، تحصیلات، نشانی، اطلاعات تماس و ...
- موضوع شکایت و جزئیات آن از جمله محل وقوع جرم مورد نظر، زمان و ...
- جزئیات زیانی که به شما وارد شده است. (جانی، مالی، آبرو و ...)
- دلایل شما برای اثبات جرم و ارائهی مشخصات شهود.
- مشخصات فردی که از او شکایت میکنید، به همراه نشانی و ... (اگر این اطلاعات را در اختیار دارید.)
تنظیم شکایت آنلاین چه مزایایی دارد و چطور آنرا ثبت کنیم؟
شما برای آنکه بتوانید یک شکایت نامه اصولی و استاندارد تنظیم کنید، بدون شک نیاز به راهنمایی یک متخصص و وکیل کارکشته خواهید داشت. مراجعه به وکیل و عریضه نویس و درخواست برای تنظیم شکواییه میتواند امری زمانبر باشد و حتی شما را متحمل هزینههای بیشتری همچون رفتوآمد و ... کند.
خوشبختانه ما در ایداد این امکان را فراهم کردهایم تا شما به راحتی و با ارائهی درخواست خود در کمترین زمان (در عرض 3 تا 5 دقیقه) شکایتنامهی مورد نظر خود را به صورت هوشمند تنظیم نموده و تحویل بگیرید. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست برای این کار از خانه خارج شوید و همچنین سرعت پیش رفتن کارتان چند برابر خواهد شد.
چرا تنظیم شکوائیه را به سامانه ایداد بسپاریم؟
با نگاهی به فرمهای ثبت شکایت به نظر میرسد که بیشتر اطلاعات آن را خودتان در اختیار دارید. این موضوع باعث میشود که بسیاری از افراد وسوسه شوند که تنظیم شکایت آنلاین یا حضوری را خودشان انجام داده و نسبت به ایجاد پرونده اقدام کنند. این امر باعث میشود بسیاری از شاکیها در مراحل بعدی پروندهی خود به مشکل بر بخورند. عدم تسلط به مسائل حقوقی و قضایی باعث میشود این افراد در پر کردن فرم شکایت نامه تمام جوانب را در نظر نداشته باشند. کافی نبودن اطلاعات موجود در فرم نیز یکی از دلایلیست که بسیاری از افراد پس از شکایت نیاز به صرف زمان بیشتر داشته باشند و عقب ماندن از روند پیگیری پرونده رایجترین مشکلیست که برای آنها پیش میآید.
سامانه ایداد با بهره گیری از فناوری نوینی که در آن هوش نخبگان و متخصصان حقوقی مدلسازی شده و تلاش شده در هر موضوع کیفری یا حقوقی تخصصی ترین و استاندارد ترین روش های موجود در محاکم قضایی برای رسیدگی به پرونده مراجعان به کار گرفته بشود. در حقیقت سامانه ایداد مانند وکیلی خبره است که بی شک پیش از آنکه شما به او مراجعه کنید، بارها و بارها شکایتنامههایی را در حوزههای مشابه تنظیم کرده است. تجربهی موارد مشابه باعث میشود متخصصین، اطلاعات لازم را که به روند پرونده کمک میکنند در متن شکوائیه وارد کرده و شما را از دردسرهای بعدی نجات دهند و سامانه نیز مبتنی بر تجربیات مذکور به صورت هوشمند ارائه خدمت می نماید.
از طرفی گاهی اوقات در زمان درخواست برای تنظیم شکایت آنلاین وکیل میتواند با مشاهدهی شرایط، نکاتی را که نیاز به دانستن آنها دارید در اختیارتان قرار دهد. نکاتی که شاید آنها را بیاهمیت میدانید، اما میتوانند به شما در حل مشکلات و رسیدن به حقتان کمک کنند.
برای مثال داشتن اهلیت یکی از شرایطیست که برای تنظیم شکایت باید دارا باشید. شرایط اهلیت در واقع سن قانونی تعیین شده از سوی قانون برای این منظور است. این سن در دختران 9 سال و در پسران 15 سال است. در شرایطی که شاکی سن کمتری داشته باشد، ولی یا قیم او باید مراحل شکایت را دنبال کند.
هزینه تنظیم شکایت آنلاین چقدر است؟
یکی از دلایل محبوبیت خدمات هوشمند حقوقی آنلاین ایداد و به ویژه خدمات تنظیم شکایت آنلاین، پایین بودن هزینههای آن است. معمولاً خدمات آنلاین هزینهی به نسبت پایینتری از خدمات حضوری دارند. به این ترتیب این مورد را نیز میتوان به عنوان یکی از مزیتهای اصلی تنظیم شکایت نامه اینترنتی تلقی کرد. هزینه تنظیم شکایت نامه در موضوعات مختلف متفاوت است اما همه شکوائیه ها، با قیمت بسیار ارزانی در دسترس می باشند.
انواع شکوائیه قابل تنظیم به صورت آنلاین در سایت ایداد کدام است؟
مشکلات حقوقی ممکن است در حوزههای مختلفی پیش بیایند. موضوعات متعددی میتوانند شما را مجبور به ارائهی شکایت به مراجع قضایی کنند. از دعاوی مالی گرفته تا مشکلات خانوادگی هر یک شرایط و مراحل خاص خود را در پیگیریهای قانونی دارند.
در تنظیم شکایت آنلاین برای هر یک از این موارد، باید توجه داشت که فرم شکایت نامه به نحوی تنظیم شود که اطلاعات به شکلی دقیق و بدون نیاز به بازبینی در مراحل شکایت شما پیش برود. برای درک تفاوتهای میان انواع شکایتها توصیه میشود حتماً ابتدا چند نمونه شکواییه (نمونه فرم شکایت) را در زمینهی مورد نظر مطالعه کنید.
برخی از انواع شکایتنامهها به همراه توضیح کوتاه در ادامه تقدیم می شود:
تنظیم شکوائیه توهین
تنظیم شکایت آنلاین برای توهین نیاز به توجه به نکات خاصی دارد. توهین میتواند از طریق روشهای مختلفی انجام شود. نوشته، گفتهها و یا حتی رفتار یک فرد میتواند گاهی توهین تلقی شود. همچنین توجه کنید که توهین ممکن است به صورت حضوری، غیرحضوری و موردی که این روزها شاهد آن هستیم، در فضای مجازی اتفاق بیفتد.
این نوع شکایت از جمله موارد قابل گذشت است. البته توهین به مامور قانون شرایط خاص خود را دارد.
تنظیم شکوائیه تهدید
شکوائیه تهدید نیز شباهت بسیاری به مورد قبل دارد. این جرم نیز ممکن است به شکلهای مختلفی به انجام برسد. در چنین مواردی بسیار مهم است که سعی کنید جزئیات موضوع را به طور کامل در شکایت نامه ابراز کنید. در تنظیم شکایت آنلاین توسط کارشناسان ما، جزئیات اتفاق مورد نظر به طور کامل از شما پرسیده شده در فرم مورد نظر وارد میشود.
توجه کنید که تاریخ و ساعت دقیق انجام جرم و محل آن بسیار اهمیت دارد. همچنین اگر شاهدی در این زمینه دارید حتماً باید آن را معرفی کنید.
تنظیم شکوائیه ضرب و جرح
گاهی اختلافات افراد در جامعه ممکن است به درگیریهای فیزیکی منجر شود. فارغ از آنکه درگیری مورد نظر بر سر چه اختلافی (اعم از مالی، خانوادگی و ...) باشد، در صورتی که به جسم شما صدمه وارد شود، باید به دنبال تنظیم شکایت آنلاین ضرب و جرح باشید.
«ضرب» و «جرح» دو مفهوم متفاوت از یکدیگر هستند. ضرب به مواردی گفته میشود که در آن به شما توسط خود فرد (مشت، پا و ...) یا به وسیلهی اجسام دیگر (چوب، سنگ و ...) ضربه وارد شود. در این موارد بدن شما دچار خراشیدگی نشده و خونریزی اتفاق نمیافتد. اما ممکن است شما دچار شکستگی استخوان، کبودی، تورم، پیچخوردگی مفاصل و ... شوید.
در مقابل در جرح ممکن است شما دچار خراشیدگی، پارگی پوست، سوختگی و ... شوید. در تنظیم شکایت آنلاین برای چنین مواردی حتماً مشخصات متشکی عنه (اگر میدانید) را به طور دقیق ذکر کنید و حتماً باید برای تعیین میزان آسیب به پزشکی قانونی مراجعه کنید.
تنظیم شکایت نامه کلاهبرداری رایانه ای
اگر در فضای مجازی شما را فریب داده و مالتان را از چنگتان در آوردهاند، می توانید در بخش تنظیم شکایت، موضوع کلاهبرداری رایانه ای را انتخاب نموده و شموائیه آن را تنظیم و دریافت نمایید.
تنظیم شکایت اداره کار
این خدمت ممکن است در آینده به خدمات سامانه ایداد اضافه شود. در اینجا توضیح مختصری راجع به آن تقدیم می شود:
اگر حس میکنید به عنوان کارگر یا کارمند یک سازمان از سوی کارفرما در حق شما اجحافی صورت گرفته است، میتوانید نسبت به تنظیم شکوائیه اداره کار اقدام کنید. این شکایت ممکن است به دلیل عدم دریافت حقوق یا سنوات، عدم اقدام کارفرما در جهت بیمهی کارگر و ... ارائه شود.
گاهی اوقات ممکن است همکاری طرفین بر اساس توافقات موجود در قرارداد پیش نرود. در چنین شرایطی نیز میتوانید با تنظیم شکایت اینترنتی، مراحل قانونی شکایت از کارفرمای خود را طی کنید. معمولاً در چنین مواردی ابتدا جلسهی سازش تشکیل شده و در صورتی که نتیجهی مطلوب حاصل نشود مراحل بعدی و جلسهی شورای حل اختلاف برگزار میشود.
در چنین شکایتی سعی کنید حتماً مستندات مورد نظر خود را برای اثبات ادعای عدم پرداخت و مواردی از این دست به پیوست شکایت نامه ارائه کنید.