مراحل صدور سند ملک تک برگ برای مالک جدید(قسمت اول)

تاریخ انتشار: 99/07/08 11:49:46 دسته: امور ثبتی نویسنده: احسان تقربیان (0) (1148)
سند مالکیت به نام فروشنده‎ ی ملکی است که به تازگی خریداری شده: فروشنده وخریدار با ارائه شناسنامه و کارت ملی هر دو + به همراه داشتن سند به نام فروشنده و مراجعه به یکی از دفترخانه ‎های ثبت و سند زدن به نام خریدار (در صورتیکه یکی از دوطرف، اشخاص حقوقی مثل شرکت ها یا سازمان ها باشند مدارک ثبتی شرکت یا سازمان نیز الزامی است.)
مراحل صدور سند ملک تک برگ برای مالک جدید(قسمت اول)

مرحله اول: مراجعه اولیه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی
سند مالکیت به نام فروشنده‎ ملکی است که به تازگی خریداری شده: فروشنده وخریدار با ارائه شناسنامه و کارت ملی هر دو + به همراه داشتن سند به نام فروشنده و مراجعه به یکی از دفترخانه‎های ثبت و سند زدن به نام خریدار (در صورتیکه یکی از دوطرف، اشخاص حقوقی مثل شرکت ها یا سازمان ها باشند مدارک ثبتی شرکت یا سازمان نیز الزامی است.)
مدارک لازم برای تشکیل پرونده نقل و انتقال و سند زدن ملک در دفتر اسناد
اصل و تصویر سند مالکیت
تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
اصل و تصویر وکالت‌نامه(در صورت وکالت داشتن، منفرد(وکالت تک نفره) و متفق بودن(وکالت چند نفره) را چک کنید و اگر متفق است همه باید حضور داشته باشند)
صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان
اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثه‌ای)
اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثه‌ای)
مرحله دوم استعلام سند
دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از انتقال سند اقدام کند، نخست استعلام مربوط به سند را انجام می دهد. این استعلام به مدت ۲ روز و به صورت کاملاً مکانیزه انجام می شود. در این استعلام دفتر ثبت اسناد متوجه می شود که آیا ملک یا زمینی که فروخته شده قبلاً به شخص دیگری نیز فروخته شده است یا خیر، یا اینکه آیا سند اصطلاحاً در بند نیست و آزاد است یا خیر! سندهایی که در گرو بانک یا زندان و موارد دیگر باشند تا از آزاد نکردنشان قابل انتقال نیستند و سند جدید نیز منتقل نمی شود.
مرحله سوم: تسویه حساب با شهرداری محل وقوع ملک
اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمین‌های دارای بنا و زمین‌های بدون بنا): این گواهی مشخص می کند که ملک معامله شده عوارض و مالیات خود را پرداخت کرده و سند آن مشکلی ندارد. همچنین ارائه نامه از سازمان نوسازی و تعیین تکلیف کاربری ملک که آیا تجاری است یا مسکونی یا اداری و… نیز الزامی است. باید نامه سازمان تأمین اجتماعی برای ملک‌های تجاری و صنعتی علاوه بر دو گواهی فوق مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش صادر شده باشد.
مرحله چهارم: مراجعه به اداره دارایی
هر فروشنده اعم از شخص حقیقی یا حقوقی برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک ‎برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.

انتهای پیام/

نظر جدید

0 نظر منتشر شده