بیمه خویش فرما: از نحوه ثبت نام تا مدارک، شرایط و هزینه ها

تاریخ انتشار: 00/06/15 23:57:57 دسته: بیمه نویسنده: تیم سئو (0) (548)
بیمه خویش فرما: از نحوه ثبت نام تا مدارک، شرایط و هزینه ها

بیمه یکی از ضروریات زندگی در جامعه امروز است. افراد به شیوه‌های متفاوتی برای دریافت بیمه اقدام می‌کنند. از طرفی شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها بیمه شد. بیمه دارای انواع متفاوت و طیف گسترده‌ای است. در این میان یکی از سازمان‌های بیمه که بسیاری از مردم آن را تایید می‌کنند بیمه تأمین اجتماعی است. یکی از بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی بیمه خویش فرما است که به آن بیمه اختیاری نیز گفته می‌شود. حال بیایید ببینیم بیمه خویش فرما به چه معناست؟

بیمه خویش فرما چیست؟

بسیاری از صاحبان مشاغل کارمندان و کارگران خود را بیمه می‌کنند و از این طریق به سابقه کاری آن‌ها افزوده می‌شود. اما بسیاری از مردم هستند که در کسب‌وکارهای خودشان مشغول به فعالیت بوده و وابسته به شرکت خاصی نیستند که از طریق آن بیمه شوند. این افراد به اصطلاح خویش فرما هستند. یا حتی ممکن است کسب‌وکاری نداشته باشید یا در هیچ سازمان دولتی مشغول به کار نباشید اما بخواهید خود را بیمه کنید می‌توانید از بیمه خویش فرما تامین اجتماعی بهره ببرید.  در بیمه خویش فرما خودتان خود را بیمه می‌کنید به همین دلیل به آن بیمه اختیاری نیز گفته می‌شود. زیرا افراد در صورت تمایل و در صورت تحت پوشش بیمه نبودن می‌توانند خودشان را در سازمان تامین اجتماعی بیمه کنند. 

 

نیاز به مشاوره در ارتباط با بیمه، شرایط استفاده، ثبت نام و بهره مندی از آن دارید؟ مشاوره حقوقی بیمه ایداد را امتحان کنید.

 

هزینه بیمه خویش فرما

میزان هزینه پرداختی بیمه خویش فرما بر مبنای میزان حداقل و حداکثری‌ست که شورای عالی کار مشخص می‌کند. برای آن‌که هزینه بیمه خویش فرما را بر اساس آخرین بخش‌نامه‌ها مطالعه کنید می‌توانید به سایت تامین اجتماعی سری بزنید. اگر بخواهید که از خدمات درمانی بیمه خود نیز بهره‌مند شوید باید مبلغی را نیز به حق بیمه ماهانه خود اضافه کنید. البته این مقدار براساس درصد حق بیمه نیز متفاوت است. 

شرایط بیمه خویش فرما

یکی از شرایط قابل توجه برای این بیمه سن بیمه‌گزار است. اگر قصد دارید برای بیمه خویش فرما ثبت‌نام کنید باید سن شما بین 18 تا 50 سال باشد. اگر شخصی سنش بیشتر از 50 سال باشد باید بر اساس میزان مازاد سن خود سابقه بیمه را پرداخت کند. مگر این‌که از سابقه بیمه کافی برخوردار باشد. هم‌چنین بهتر است حق بیمه را در زمان مشخص شده پرداخت کنید چراکه در صورت به تعویق انداختن ممکن است قراردادتان با بیمه قطع شود. این بیمه شرایط دیگری نیز دارد که در سطرهای زیر می‌خوانید.

  • برای قرار گرفتن تحت پوش بیمه خویش فرما باید کد رقمی بیمه تامین اجتماعی را داشته باشید.
  • تبعه ایران بودن دیگر شرط لازم این بیمه است.
  • با یک بار انعقاد قرارداد اختیاری با سازمان تامین اجتماعی، می‌توانید تا سه بار بدون توجه به شرایط سنی حق عقد قرارداد داشته باشید.
  • افرادی که تا کنون سابقه بیمه خویش فرما داشته اند، در صورت اشتغال می‌توانند سابقه‌ی بیمه‌شان را استفاده کنند. توجه کنید که در صورت شروع کار، حتماً به تامین اجتماعی اطلاع دهید که بیمه اختیاری‌تان را قطع کند.
  • برای داشتن بیمه خویش فرما باید حداقل سی روز سابقه بیمه‌ای داشته باشید.

نحوه ثبت نام بیمه خویش فرما

برای ثبت‌نام بیمه خویش فرما می‌توانید به دو روش حضوری یا غیرحضوری اقدام کنید. کافی‌ست مدارکی که در بخش بعدی گفته می‌شود به همراه داشته باشید و به نزدیک‌ترین کارگزاری بیمه تامین اجتماعی محل سکونت خود سر بزنید. شما می‌توانید برای این بیمه میزان درصد پرداختی خود را انتخاب کنید. حق بیمه شامل 12، 14 و 18 درصد است که هر کدام از آن‌ها میزان پوشش متفاوتی دارند و میزان مستمری و مبلغ بازنشستگی‌شان با یکدیگر متفاوت است.  پس از ارائه‌ی مدارک و بررسی آن‌ها، مراتب به صورت کتبی به شما اعلام می‌شود. در صورتی که درخواست خرید بیمه خویش فرما تایید شود، شما بیست روز کاری فرصت خواهید داشت تا برای عقد قرارداد به شعبه تامین اجتماعی مورد نظر مراجعه کنید. هم‌چنین بعد از آن‌که قرارداد را منعقد کردید، برای پرداخت اولین حق بیمه، ده روز وقت خواهید داشت. 

 

مجموعه ما با هدف خدمت رسانی به مردم و ارائه مشاوره حقوقی آنلاین تشکیل شده است؛ هر زمان نیاز به مشاوره قضایی فوری داشتید، از این راه با ما در ارتباط باشید.

 

مدارک لازم برای بیمه خویش فرما

برای دریافت این بیمه تمامی مراحل از ثبت‌نام تا پایان کار بر عهده خودتان است. برای این‌که خود را تحت پوشش بیمه خویش فرما درآورید باید مدارک زیر را برای ثبت‌نام به همراه داشته باشید. 

  • اصل شناسنامه کپی از تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی وکپی آن
  • کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت حق بیمه 
  • سه قطعه عکس 4*3
  • در صورت نیاز به معاینه پزشکی باید پرونده تشکیل داده و برای معاینه اقدام کنید و مدارک را تحویل دهید. معاینه‌ها شامل آزمایش ادرار و خون است. 

نکته‌ی دیگر: اگر نیاز به معاینه نداشته باشید و پرونده شما در سازمان موجود باشد از همان روزی که برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اید سابقه بیمه برای شما حساب می‌شود.

رابطه بیمه خویش فرما و سابقه کار

هنگامی که می‌خواهید برای بیمه خویش فرما تقاضا دهید باید کمتر از نه ماه از آخرین تاریخ قطع بیمه شما گذشته باشد. از طرف دیگر پیش از این تاریخ نیز باید به طور پیوسته یک سال کامل دارای سابقه بیمه باشید. اگر شخصی سابقه بیمه خویش فرما داشته باشد و سپس به شغلی دولتی مشغول به کار شود می‌تواند از سابقه پرداخت حق بیمه خود در شغل جدیدش استفاده کند. 

تفاوت بیمه خویش فرما با بیمه اجباری چیست

بین بیمه خویش فرما و بیمه اجباری تفاوت‌هایی وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  • در بیمه خویش فرما برخلاف بیمه اجباری، به کارگران و کارمندان بیمه بیکاری تعلق نخواهد گرفت.
  • برای آن‌که تحت پوشش بیمه اختیاری خویش فرما قرار بگیرید، باید تمام حق بیمه را خودتان پرداخت کنید. حال آن‌که در بیمه اجباری فرد تنها 7 درصد آن را می‌پردازد.
  • همه بیمه شدگان بیمه اجباری خدمات درمانی دریافت می‌کنند. اما در بیمه اختیار 12 درصدی خبری از این خدمات نیست.
  • دریافت تسهیلات مستمری بعد از فوت و ازکارافتادگی در این دو نوع بیمه تفاوت‌های زیادی دارد.

البته این دو نوع بیمه شباهت‌هایی نیز دارند که شرایط بازنشستگی یکی از آن‌هاست.

مزایای بیمه خویش فرما

مزایای این بیمه باعث می‌شود که افراد زیادی به دریافت آن علاقه‌مند باشند. از جمله مزایای بیمه خویش فرما شامل موارد زیر است.

  • امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی تامین اجتماعی (در موارد 14 و 18 درصدی)
  • دریافت حقوق بازنشستگی پس از بازنشسته شدن بر اساس میزان سابقه پرداخت 
  • امکان دریافت کمک هزینه برای دوران از کارافتادگی
  • امکان صدور دفترچه بیمه برای افراد تحت تکفل (در صورت پرداخت به ازای هر نفر)
  • پرداخت هزینه‌های کفن و دفن

البته باید گفت که با وجود چنین مزایایی امکان برخورداری از برخی از تسهیلات برای بیمه‌شدگان بیمه خویش فرما وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به دریافت این بیمه در مورد تسهیلات و امکانات آن به خوبی آگاهی پیدا کنید.

معایب بیمه خویش فرما کدامند؟

آگاهی از معایب این بیمه می‌تواند به شما بسیار کمک کند. چرا که ممکن است شما به دنبال خدماتی باشید که در این بیمه وجود ندارد. اما این معایب کدامند؟ آن‌ها را در زیر می‌خوانید.

  • پرداخت تمام مبلغ حق بیمه به عهده‌ی بیمه‌گذار است.
  • در این نوع بیمه، امکان دریافت غرامت ایام بارداری وجود ندارد.
  • کمک هزینه از کارافتادگی محدود ناشی از کار پرداخت نمی‌شود.
  • بیمه بیکاری نخواهید داشت.

بخشنامه‌ها و قوانین جدید همواره می‌توانند شرایط را تغییر دهند. لذا هر زمان که قصد استفاده از خدمات بیمه خویش فرما را داشتید، توصیه می‌شود همان وقت به جزئیات مربوط به قانون و شرایط این بیمه کاملاً توجه کنید.

انواع بیمه خویش فرما

بیمه خویش فرما خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. برای آن‌که از چنین بیمه‌ای بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود به خوبی این بخش را مطالعه کنید. چرا که درک تفاوت‌های انواع این بیمه امری ضروری‌شت. 

نوع اول: بیمه اختیاری خویش فرما

اولین نوع این بیمه، بیمه‌ی اختیاری است. موارد زیر در این دسته قرار می‌گیرند:

  • مستمری بازنشستگی
  • از کار افتادگی
  • غرامت روزهای بیماری
  • درمان
  • فوت
  • هزینه تدفین

البته این نوع بیمه تنها محدود به این موارد نیست. کسانی که خود را بیمه اختیاری خویش فرما می‌کنند، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. برای قرار گرفتن تحت پوشش این نوع، باید به طور مستمر حق بیمه را به صرت ماهانه پرداخت کنید. در صورتی که مبلغ را تا آخرین روز از دو ماه بعد پرداخت نکنید، بیمه‌تان فسخ خواهد شد. میزان مبلغ این بیمه معادل 27 درصد از دستمزد فرد است. برای این منظور دستمزد سالانه را به طور میانگین محاسبه می‌کنند. البته افزایش مبلغ بیمه در این مورد نیز مشاهده می‌شود. معمولاً هر دو سال، ده درصد به این میزان افزوده می‌شود.

نوع دوم: بیمه صاحبان مشاغل آزاد

افرادی که خودشان به صورت آزاد کار می‌کنند، می‌توانند از این نوع بیمه بهره‌مند شوند. کسانی که شغلی آزاد را اداره می‌کنند و ممکن است که نیروی کار نیز داشته باشند، می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. البته شرط آن نیز بیمه نبودن است. در این نوع بیمه خویش فرما شما می‌توانید به سه شکل پرداخت داشته باشید.  12 درصد: اگر می‌خواهید خدمات بازنشستگی را دریافت کنید اما به خدمات درمانی نیاز ندارید، این گزینه را انتخاب کنید. البته توجه کنید که مستمری بازنشستگی در صورت فوت فرد به بازماندگان وی پرداخت می‌شود. 14 درصد: این شیوه پرداخت با مدل قبل تفاوت چندانی ندارد. تنها این‌که قبل و بعد از بازنشستگی بازماندگان مستمری دریافت خواهند کرد. در حالی که در مدل قبلی تنها اگر فرد بعد از بازنشستگی فوت کند این شرایط برقرار خواهد بود. 18 درصد: خدمات بازنشستگی، از کارافتادگی و هم‌چنین مستمری فوت به افرادی که این گزینه را انتخاب می‌کنند تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که ازکارافتادگی در این‌جا مربوط به ازکارافتادگی محدود و حتی نقص عضو نمی‌شود. هم‌چنین در این شیوه پرداخت، باید برای افراد تحت تکفل نیز حق بیمه و سرانه درمان را پرداخت کنید.

آیا هنوز سوالی دارید؟

مسائل مربوط به قانون بیمه گاهی ممکن است پیچیده باشند. در شرایطی نیز کارگران و کارمندان برای دریافت حق خود نیاز به دریافت اطلاعات دقیق دارند. از این رو بهره‌مندی از مشاوره‌ی حقوقی یکی از راه‌های آگاهی دقیق از شرایط مربوط به بیمه خویش فرما است. چنان‌چه به پرسش شما به صورت دقیقی در این مقاله پاسخ داده نشده است، می‌توانید آن را در بخش نظرات عنوان کنید. هم‌چنین شما می‌توانید پرسش‌های خود را در زمینه‌ی بیمه و قانون کار، از طریق سامانه هوشمند ایداد دریافت کنید. کارشناسان بیمه و مسائل حقوقی نیز برای این منظور می‌توانند به شما کمک کنند. دریافت مشاوره حقوقی از یک کارشناس آگاه گاهی بهترین راه برای حل مشکلات حقوقی مربوط به بیمه است.

انتهای پیام/