تنظیم قرارداد: آموزش نکات نحوه نوشتن متن قرارداد حرفه ای

تاریخ انتشار: 00/06/15 23:28:17 دسته: قرارداد نویسنده: تیم سئو (0) (686)
تنظیم قرارداد: آموزش نکات نحوه نوشتن متن قرارداد حرفه ای

تنظیم قرارداد بدون شک یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای کسانی است که در کسب‌وکارهای گوناگون فعالیت می‌کنند، به نحوی که می‌تواند سرنوشت کاری شما را مشخص کند. داشتن دانش کافی درباره نحوه نوشتن متن قرارداد حرفه ای شما را از مراجعه به مراجع قانونی برای نوشتن قرارداد بی‌نیاز می‌کند. از طرف دیگر به شما کمک می‌کند تا درک بیشتری در این زمینه پیدا کنید. در این مطلب می‌خواهیم نکات مهم مربوط به تنظیم قرارداد به صورت حرفه ای را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

قرارداد چیست؟

هنگامی که دو یا چند نفر در مورد موضوعی نسبت به یکدیگر متعهد می‌شوند با هم قرارداد می‌بندند و متن قرارداد گویای تعهد ایجاد شده در افراد ذکر شده است. وقتی قرارداد منعقد می‌شود طرفین آن مسؤلیت‌هایی را متقبل شده و با امضای آن تعهد حقوقی و قانونی ایجاد می‌شود. قراردادها انواع مختلفی دارند. با توجه به این توضیحات به طور خلاصه می‌توان گفت قرارداد سندی حقوقی و قابل استناد قانونی است. 

 

مشاوره حقوقی قرارداد یکی از بهترین خدمات ایداد است که خیال شما را بابت عقد هر قراردادی راحت می کند.

 

نحوه نوشتن متن قرارداد

تنظیم قرارداد یا همان نوشتن متن قرارداد امر بسیار پراهمیتی است و باید نسبت به اصطلاحات، زبان حقوقی آن و اصول تنظیم و شرایط قانونی آن آگاه بود. مزایای تنظیم قرارداد کتبی غیرقابل چشم‌پوشی بوده و از مشکلات بسیاری جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید که هر قراردادی از بخش‌های خاصی تشکیل یافته است و این بخش‌ها ستون‌های آن قرارداد محسوب می‌شوند. به طوری که اگر قرارداد به شکل صحیح نوشته نشود مورد تأیید مراجع قانونی نخواهد بود. در ادامه با اصول تنظیم قرارداد و مزایای آن بیشتر آشنا می‌شویم.

نحوه تنظیم قرارداد حرفه ای

برای آن‌که بتوانید قرارداد خود را تنظیم کنید چند راه در پیش رو دارید.

  • خودتان تنظیم قرارداد را به عهده بگیرید

برای این کار باید با برخی از اصطلاحات حقوقی مربوط به قراردادها آگاهی داشته باشید. از طرف دیگر باید در نوشتن قرارداد تجربه کافی داشته باشید. چراکه حتی یک واژه نابه‌جا یا نادرست می‌تواند خسارت بزرگی به شما و کسب‌وکارتان وارد کند. هر چه اهمیت قراردادی که منعقد می‌کنید بیشتر باشد اهمیت تنظیم آن نیز بالاتر خواهد بود و نیاز به دقت بیشتری خواهد داشت. 

  • با حضور و مشورت کارشناسی آگاه و قابل اعتماد قرارداد را تنظیم کنید

از آن‌جایی که کارشناس حقوقی یا وکیل به تمامی اصطلاحات حقوقی و قانونی و نحوه نگارش آن آگاهی دارد خیال شما را از بابت قراردادی مطمئن آسوده می‌کند. ممکن است تصور کنید برای کمک گرفتن از کارشناس حقوقی باید هزینه زیادی را پرداخت کرد اما این هزینه از شخص به شخص متفاوت است و بسیاری از موسسات حقوقی هزینه مقرون به‌صرفه‌ای را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر، کارشناس به انواع قراردادها، مفاد آن و نحوه تنظیم آن‌ها آشنایی داشته و تجربه بیشتری در این زمینه دارد. بنابراین هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید در جهت امن‌تر کردن رابطه حقوقی و کاری شما و برای جلوگیری از خسارت‌های هنگفت است.

 

مجموعه ایداد برای مشاوره حقوقی آنلاین در ساعات مختلف شبانه روز همراه شما خواهد بود.

 

مزایای تنظیم قرارداد به صورت حرفه ای چیست؟

ممکن است برای‌تان این سؤال پیش بیاید که چرا باید برای نوشتن قرارداد به صورت حرفه‌ای عمل کنیم؟ در واقع با این کار به مزایای فراوانی دست پیدا می‌کنید که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین مزیت نوشتن قرارداد به صورت حرفه ای پیشگیری از اختلاف‌های احتمالی در آینده است.
  • با این کار از اتلاف سرمایه و وقت خود جلوگیری می‌کنید.
  • روابط کاری خود را قدرتمند تر و پایدارتر می‌سازید.
  • کیفیت و راندمان کار خود را به طور چشمگیری بالا می‌برید.
  • در صورت بروز هرگونه اختلافی قادر به احقاق کامل حقوق خود خواهید بود.

درک این مزایا باعث می‌شود تا بیشتر از همیشه به نحوه نوشتن قراردادهای خود اهمیت بدهید. دقت کنید که در صورتی دسترسی به تمام این مزایا برای شما و کسب‌وکارتان امکان پذیر است که تمام نکات گفته شده در این مقاله را با دقت اجرا کنید و چیزی را پشت گوش نیندازید و قراردادهای خود را با دقت فراوان و به شکلی حرفه‌ای تنظیم کنید. تنها در این صورت است که خیال‌تان از هر جهت آسوده خواهد بود.

نمونه تنظیم قرارداد

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما در تنظیم قرارداد کمک شایانی کند مشاهده نمونه قراردادهای مشابه و مقایسه آن‌ها با یکدیگر است. با مطالعه نمونه تنظیم قرارداد مورد نظر خود درک بهتری نسبت به مفادی که باید ذکر شود پیدا می‌کنید و راحت‌تر قرارداد خود را تنظیم می‌کنید.  دقت کنید که تنظیم قرارداد به معنای کتبی کردن توافقات شواهی شماست و بهترین راه برای جلوگیری از اتفاقات و مشکلات آینده کسب‌وکار شماست. بنابراین بهتر است با دقت و حساسیت ویژه‌ای به تنظیم قرارداد بپردازید. شما می‌توانید با جست‌وجویی ساده انواع زیادی از نمونه قراردادهای تنظیم شده را در فضای اینترنت مشاهده کنید. 

 

اگر مشکلی در قراردادهای قبلی شما وجود دارد یا بندی رعایت نشده و نیاز به شکایت دارید، تنظیم شکایت آنلاین ایداد کار شما را تسریع میکند.

 

اجزای تشکیل دهنده قرارداد

گفتیم که قرارداد از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است که همه این بخش‌ها باید به صورت واضحی در هنگام تنظیم قرارداد شفاف‌سازی شوند در غیر این صورت وجهه قانونی قرارداد کامل نیست. مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده قرارداد را در ادامه توضیح می‌دهیم. اجزایی که در ادامه ذکر می‌شود از پراهمیت‌ترین بخش‌های هر قراردادی است. در برخی از قراردادها این ارکان بیشتر خواهند بود. آن‌چه مهم است شفافیت بیان در هر کدام از این بندهاست. 

عنوان قرارداد

عنوان قرارداد بیان می‌کند که این سند حول محوریت کدام موضوع تنظیم شده است و بهتر است قرارداد شما دارای عنوان واضحی باشد.

موضوع قرارداد

در این بخش ماهیت قرارداد شما مشخص خواهد شد. نکته مهم در مورد نوشتن موضوع قرارداد این است که باید با جزئیات و به صورت کامل نوشته شده باشد. دلیل این امر نیز از بین بردن احتمال سوء برداشت یا سوءاستفاده است. در صورت واضح نبودن موضوع هم طرفین قرارداد می‌توانند ادعاهای خود را تغییر دهند هم در محضر قانونی غیرقابل پیگیری می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که موضوع قرارداد باید در چارچوب‌های قانونی کشور باشد.

مشخصات طرفین قرارداد

واضح است که در این بخش باید مشخصات کامل طرف‌های قرارداد یادداشت شود. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره شناسنامه و سایر اطلاعات شناسنامه‌ای، آدرس و شماره تماس می‌شود. در صورتی که هرگونه تغییری در این بخش اتفاق بیفتد باید حتماً به صورت کتبی به قرارداد پیوست شود (برای نمونه تغییر آدرس یا شماره تلفن).

مبلغ قرارداد

برای نوشتن مبلغ قرارداد می‌توان به دو صورت عمل کرد: برآورد کردن میزان مبلغ یا نوشتن میزان مبلغ به صورت قطعی. از آن‌جایی که بخش مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر قراردادی محسوب می‌شود. باید برای نوشتن این بخش حساسیت ویژه‌ای نشان دهید و هیچ‌گونه ابهامی باقی نگذارید. اگر مبلغ قرارداد قسطی است باید تاریخ دقیق پرداخت و میزان دقیق آن‌ها یادداشت شود تا بعدها به مشکلی برنخورید. 

مدت قرارداد

هر قراردادی آغاز و پایانی دارد که به آن مدت قرارداد گفته می‌شود. این مدت بسته به نوع قرارداد ممکن است محدود یا نامحدود باشد. اگر قید نکردن زمان شروع و پایان قرارداد ممکن است بعدها در کار شما اختلالی ایجاد کند حتماً این بند را نیز با دقت پر کنید. 

شروط و تعهدات طرفین

گفتیم که در هر قراردادی طرفینی وجود دارند که نسبت به یکدیگر مسؤلیت‌ها و تعهداتی را متقبل می‌شوند. این تعهدات باید به صورت مشخص برای طرفین ذکر شود. البته لازم به ذکر است که درج این تعهدات و شروط قرارداد به معنا توافق طرفین بر مفاد قرارداد است. هر چه این بندها واضح‌تر نوشته شوند از دردسرهای احتمالی بعدی شما کم خواهد کرد. برخی از این بندها شامل تعیین خسارت‌ها، قوه قهریه، فسخ قرارداد، مرجع حل اختلاف و مواردی از این دست می‌باشد.  در این بخش بهتر است برای مطمئن شدن از عملی شدن تعهدات نوشته شده ضمانتی ارائه شود و ذکر شود که در صورت عملی نشدن تعهدات چه تدبیری اندیشیده شده است.

سخن پایانی

مفاد قرارداد هر چه واضح‌تر بیان شده باشد احتمال اختلاف کمتری خواهد داشت. در صورت بروز اختلاف در طرفین نیز در مراجع قضایی راحت‌تر رسیدگی می‌شود. زمانی که قراردادها دارای ابهام باشند احتمال سوءاستفاده از آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر نیز سوءبرداشت‌ها و چند وجهی بودن بندها می‌تواند به ضرر شما تمام شود. پس در حین عقد قرارداد حتماً تمام جزئیات آن را با دقت مطالعه کنید و توصیه می‌شود که از مشورت و کمک کارشناس حقوقی مجرب نیز بهره ببرید.  دقت کنید که اگر قرارداد نوشته شده دارای بخش‌های اساسی نباشد قابل استناد نخواهد بود. در نتیجه نمی‌تواند نتیجه مطلوب و دلخواه را برای‌تان به ارمغان بیاورد. تنظیم قرارداد به شیوه اصولی و صحیح، اولین و مهم‌ترین قدم برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار شماست.  

انتهای پیام/