مراحل صدور سند ملک تک برگ برای مالک جدید(قسمت دوم)

تاریخ انتشار: 99/07/08 11:52:02 دسته: امور ثبتی نویسنده: احسان تقربیان (0) (1065)
سند مالکیت به نام فروشنده ‎ی ملکی است که به تازگی خریداری شده: فروشنده وخریدار با ارائه شناسنامه و کارت ملی هر دو + به همراه داشتن سند به نام فروشنده و مراجعه به یکی از دفترخانه ‎های ثبت و سند زدن به نام خریدار (در صورتیکه یکی از دوطرف، اشخاص حقوقی مثل شرکت ها یا سازمان ها باشند مدارک ثبتی شرکت یا سازمان نیز الزامی است.)
مراحل صدور سند ملک تک برگ برای مالک جدید(قسمت دوم)

مرحله پنجم : انتقال سند در دفترخانه و مراجعه دوم به دفتر اسناد رسمی
طبق تاریخی که در مبایعه‌نامه آمده و یا تاریخ مورد توافق طرفین، فروشنده و خریدار برای سند زدن خانه در دفترخانه حضور پیدا می‌کنند. در این مرحله چون توافق بین خریدار و فروشنده صورت گرفته و همه گواهی‌ها و نامه‌های تسویه حساب و همچنین جواب های استعلام ها تحویل دفتر ثبت اسناد شده و همه‌‌چیز برای انتقال مالکیت آماده است. با حضور خریدار و فروشنده نقل و انتقال انجام شده و دفتر ثبت اسناد خلاصه‌ای از نقل و انتقال را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر از طریق سیستم مکانیزه ارسال می‌کند.اگر یکی از طرفین مثلا فروشنده، در دفترخانه حاضر نشد، و خریدار نتوانست به هیچ طریقی با او تماس بگیرد، وظیفه دارد تا آخرین ساعت اداری در دفترخانه بنشیند، اگر فروشنده نیامد، خریدار گواهی عدم حضور می‌گیرد. اگر خریدار به‌هیچ‌وجه نتوانست فروشنده را پیدا کند، با گواهی عدم حضور به دادگاه رفته و می‌تواند هزینه پشیمانی را از فروشنده بگیرد. فروشنده در این بخش باید تمامی مدارکی که مرحله قبل ذکر کرده‌ایم، با خود به‌همراه داشته و در کنار آن پاسخ استعلام‌هایی را که از شهرداری، دارایی، بیمه گرفته است(مفاصاحساب) را به دفترخانه بدهد.
مرحله ششم: ارائه سند مالکیت قبلی
برای صدور سند تک ‎برگ نقل و انتقال باید اصل سند مالکیت قبلی ملک نیز به اداره ثبت ارائه شود تا سند جدید به شما تعلق گیرد.
مرحله هفتم: تکمیل و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های ثبت
کلیه مدارکی را که در مراحل قبل تهیه کرده‎اید به همراه مدارک هویتی خود و فروشده و همچنین کروکی ملک را به اداره ثبت تحویل دهید و هزینه های ثبتی را هم پرداخت کنید.
مرحله هشتم: مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت
قبل از آخرین مرحله‌ و برای صدور سند تک ‎برگ و دریافت آن باید به باجه پست مستقر در اداره‌ ثبت رفته و با پرداخت هزینه ‎های لازم، فرم مشخصات و همچنین پاکت تحویل سند مالکیت را تکمیل کنید. سپس سند مالکیت شما توسط مامورین پست به درب منزل و به نشانی که هنگام تکمیل پاکت در باجه پست داده اید ارسال می‎شود. اگر مأمور پست نتواند نشانی‌ درج شده روی پاکت را پیدا کند، سند تک ‎برگ شما به اداره ثبت برگشت داده می‌شود و شما (مالک) باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کنید.

انتهای پیام/

نظر جدید

0 نظر منتشر شده